ANADOLU LİSESİ COĞRAFYA 11 DERS PLANI (2)
BÖLÜM I
Dersin adı Coğrafya Sınıf: 11 Süre: (45’x2) Tarih:1-5 ekim
Öğrenme Alanı A.DOĞAL SİSTEMLER
Konu Ekosistemlerin işleyişi
BÖLÜM II
Öğrenci Kazanımları
/Hedef ve Davranışlar A.11 3 Ekosistemleri oluşturan unsurlar ilemadde döngüsü ve enerji akışı arasındaki ilişkiyi doğal sistemlerin işleyişi bakımndan sorgular.
Ünite Kavramları veSembolleri /Davranış Örüntüsü Ekosistem, ,Biyosfer,su döngüsü,Aerosol
Coğrafi Beceriler: Harita becerisi, sorgulama becerisi, tablo, grafik oluşturma ve yorumlama becerisi
Öğretme-Öğrenme-Yöntem ve Teknikleri Anlatım, soru cevap, Kavram haritası oluşturma, beyin fırtınası, sunum yapma, Araştırma, problem çözme
Kullanılan Eğitim Teknolojileri-Araç, Gereçler ve Kaynakça
(Öğretmen - Öğrenci) Ders kitapları, yardımcı kitaplar, duvar haritası Atlaslar, grafikler, resim ve fotoğraflar, broşürler, afişler, Bilgisayar, İnternet, gazete ve dergi haberleri, animasyonlar
Öğretme-Öğrenme Etkinlikleri Sözel-Dilsel Ekosistemlerin işleyişi hakkında kompozisyon, şiir vb yazılabilir
Doğacı Doğal dengenin korunmasında ekosistemlerin işleyişinin önemini kavrar
Sosyal-Kişiler Arası Ekosistemlerin işleyiş önemi tartışılır
Mantıksal-Matematiksel
İçsel-Bireysel İnsanoğlunun kendi yaşam alanını genişletirken ekosistemin işleyişine verdiği zararlar
Görsel-Uzaysal Konu ile ilgili hazırlanan sununun izlenmesi
Müziksel-Ritmik
Bedensel-Kinestetik Konuyu açıklayıcı hareket zinciri oluşturulması.
KAVRAMLAR:
. Biyosfer: Canlı küre.Canlıların okyanuz dibinden Atmosferde yükselebildikleri en yüksek seviyeye kadar olan bölüm.
-Habitat:Bir bitkinin yada hayvanın doğal olarak yaşayabilidiği ortam.
-Ekosistem:Canlı topluluklarını ve bunların içinde yaşadığı ortamı kapsayan bütün
- Su döngüsü :Göl,Deniz ve okyanuslarda buharlaşan suyun atmosfere, burda yoğunlaşarak tekrar yeryüzüne inmesi.
- Aeroso:Atmosferdeki toz,is ve benzeri parçacıklar.Bulutların oluşumunda yani yoğunlaşmanın oluşumunda önemli madelerdir.
EKOSİSTEMLER.:
1-Canlı öğeler:Bitkiler,Hayvanlar,mikroorganizmalar
2-Cansız ögeler:A –Kimyasal etmenler: 1.Organik Yağ,Protein,Karbonhidrat,Vitamin 2-İnorganik:Karbondioksit,su,oksilen
B-Fiziksel etmenler.Işık,Sıcaklık,Rüzgar,Yağış

Ekosistemi yani ekosferi, atmosfer,hidrosfer,litosfer ve biyosfer oluşturur.Ekosfer; kara, deniz ve tatlısu olmak üzere 3 büyük ekesisteme ayrılmaktadır.Bunlar içerisinde daha küçük ekosistemlere ayrılabilmektedir.Bazen bir coğrafi alan dahi ekosistem olabilir .Örnek Uludağ ekosistemi gibi.
Su ekosistemlerin işleyişinde en önemli etkiye sahiptir.su bütün canlı ve cansız varlıklar üzerinde çok önemli bir etkiye sahiptir.insan vücudununbile %60-80 sudur.Su bütün ekosistemler için vazgeçilmezdir ve ekosistemlerin zenginleşmesinde etkilidir.Okyanuslar aynı zamanda iklimi direk etkileyen bir faktör olarak ekosistemlerin işleyişini ve çeşitliliğini artırır.
Su ekosistemleri şu şekilde sınıflandırılır;1- Karasal : a-gölekosistemi b-Akarsu c-bataklık 2-Denizel: a-Okyanusal b-Denizel.(Burda mercan ekosistemleri üzerinde durulabilinir.)
Okyanoslardan atmosfere katılan tuz kristallerinin aerosolerle birlikte yoğunlaşmayı hızlandırarak onların yeryüzüne düşmesini sağlar, yere düşen bu maddeler toprak için bir gübre görevi görerek verimi artırır buda ekosistemlerin daha canlı olmasına neden olur.Akarsu ekosistemleri :1.Akarsu yataklarının eğimli alanlarında ekosistem fakirdir.2-Akarsu ağızlarında canlı sayısı artar.3.Akarsuyun hızı,suyunun kimyasal ve fiziksel özellikleri hayvan sayısı üzerinde etkii olur.
2.DERS
HİDROLOJİK DÖNGÜ. Suyun Litosfer,hidrosferve atmosfer arasındakihareketine denir .Buhareketin oluşmasında güneş enerjisi ve yerçekimi önemli rol oynar.Atmosferdeki hava akımları ve denizlerdeki akıntılar bu hareketin itici gücünü oluşturur.
Su döngüsü buharlaşma ve yoğunlaşma gibi iki fiziksel kurala göre göre çalışır.ısı alarakbuharlaşan su havada nemi oluşturur.
Hava hareketleriyle yükselen nem belli bir yüksekliğe geldiğinde soğuyarak yerçekimininde etkisiyle tekrar yoğunlaşarak yeryüzüne döner.bu yağışın önemli bir kısmı tekrar deniz ve okyanus üzerine düşer.Karalar üzerinde oluşan yağış ise eğim doğrultusunda hareket eder .Bu sırada bir kısmı yer tarafından emilerek yer altısularını oluşturur.Akışa geçenler ise akarsuları veya çanaklarda toplanarak gölleri oluşturur.
Burada ders kitabımızın 16. sayfasındaki etkinlikler öğrencilerle birlikte y6apılarak olay tam olarak tartışılır.su dögüsünün sonuçları buna göre ortaya konacaktır.
BÖLÜM III
Ölçme-Değerlendirme
• Bireysel öğrenme etkinliklerine yönelik Ölçme
Değerlendirme
• Grupla öğrenme etkinliklerine yönelik Ölçme
Değerlendirme
• Öğrenme güçlüğü olan öğrenciler ve ileri düzeyde öğrenme hızında olan öğrenciler için ek Ölçme-Değerlendirme etkinlikleri 1.1-Ekosistemi oluşturan ögeler nelerdir?
2. Canlı türü çeşitliliği en fazla olan biyomun oluşumunda suyun önemi nedir?
3. su hayat için neden önemlidir?
4. Canlı türlerinin dağılımında su nasıl bir etkiye sahiptir?
5. Biyolojik çeşitliliği tehdit eden faktörler nelerdir?
6. Akarsu biyomlarının oluşmasında etkili olan faktörler nelerdir
7. Su ekosistemlerini sınıflandırınız?

Dersin Diğer Derslerle İlişkisi Biyoloji Öğretmeni ile bitkilerin yapısı ile toprak iklim arasındaki ilişki açısından
BÖLÜM IV
Planın Uygulanmasına İlişkin Açıklamalar Konu ……….. ders saatinde işlenmiş, gerekli değerlendirmeler yapılarak amacına ulaşmıştır.
Aksayan yönler:…………………………………………………………………………………